Samochody wykorzystywane w off road klasyfikowane są według różnych kategorii. W ubiegłym roku jeden z niemieckich magazynów dedykowanych temu sportowi dokonał przeglądu samochodów terenowych wyprodukowanych od lat 80. ubiegłego stulecia. W każdej kategorii wskazano trzech zwycięzców. O tym, jakie to kategorie i które samochody zostały uznane za najlepsze samochody off road w ich ramach piszemy poniżej.
Samochody terenowe
W tej kategorii zwycięzcą został Jeep Wrangler. Dlaczego? Ten samochód doskonale radzi sobie nawet na najbardziej wymagających trasach. Specjalny sposób mocowania osi pozwala na uzyskanie prześwitu większego, niż w innych samochodach tej samej klasy. Samochody wyposażone są w silniki Diesla o dużej mocy. Ta duża moc pozwala również na holowanie pojazdów i przyczep o masie około 2 ton (w zależności od modelu). Oczywiście auto wyposażone jest w napęd na cztery koła i najlepsze w swojej klasie kąty zejścia i natarcia. Dla niewtajemniczonych dodamy, że kąty te decydują o możliwościach podjeżdżania pod wysokie przeszkody i zjeżdżania na głębsze.
Samochody terenowe luksusowe
Pierwsze miejsce w tej klasyfikacji zajął Mercedes klasy G, o którym jego producent pisze, że cechuje go „dzielność terenowa”. Auto ma głębokość brodzenia wynoszącą 70 cm, co przy prześwicie wynoszącym 24,1 cm jest bardzo dobrym wynikiem. Jak na auto z kategorii luksusowych przystało, samochód jest wyposażony w różnorodne systemy elektroniczne wspomagające kierowcę na trasie. Dodatkowo jest bardzo komfortowe, bo wyposażone w fotele dopasowujące się do kształtu ciała i funkcję masażu. Przy tym wszystkim jest bardzo bezpieczne. Wyróżnia go również design stanowiący doskonałe połączenie ponadczasowej klasyki z nowoczesną elegancją. Kolejne miejsca w tej kategorii przypadły dla Jeep Grand Cherokee i Land Rover Discovery.
Pickup’y
Pickup to samochód, który zaraz za kabiną kierowcy ma umieszczoną skrzynię ładunkową. W tej kategorii za najlepszy samochód uznany został Volkswagen Amarok. To samochód stworzony do jazdy w terenie. Nawet w standardowej wersji bardzo dobrze radzi sobie z pokonywaniem wzniesień i brodzeniem. Amarok wyposażony jest w silnik Diesla, i tryb off road, który dostępny jest po włączeniu tego sposobu jazdy (tryb ten tylko wspomaga pracę niektórych systemów). Mimo, że samochód ma bardzo dobre kąty zejścia i natarcia, to specjaliści off road wskazują na jego główną wadę, którą jest brak reduktora w skrzyni biegów oraz stały napęd 4 x 4. Doświadczenie pokazuje, że w grząskim terenie bywa on bardzo problematyczny. Na szczęście producent wprowadził na rynek również Amaroka z dołączanym napędem, który w terenie sprawuje się już znacznie lepiej. Na kolejnych miejscach w tej konkurencji znalazły się Ford Ranger i Mercedes klasy X.
Pojazdy specjalne
Pojazdy specjalne zazwyczaj wykorzystywane są w transporcie ciężkich i dużych elementów do miejsc zlokalizowanych w trudno dostępnym terenie, bez utwardzonych dróg dojazdowych. W tej klasyfikacji po raz kolejny najwięcej punktów zdobył pojazd marki Mercedes – Mercedes Unimog. Ten samochód ma niesłychane możliwości: pokonuje wzniesienia o nachyleniu do 100%, dzięki specjalnym rozwiązaniom ma świetne możliwości skrętne a dodatkowo głębokość brodzenia do 1,2 m. Napęd na wszystkie koła zapewnia dobrą trakcję, a ten ciężki i masywny samochód osiąga prędkość do 89 km/h.
Samochody off road to nie tylko zwykłe „terenówki”. Z powodzeniem są wykorzystywane do transportu i innych zadań specjalnych. Umożliwiają to zaawansowane rozwiązania konstrukcyjne i techniczne.