Samochody off road poruszają się w bardzo trudnym terenie. Nieutwardzona nawierzchnia, skały, pagórki, piach, woda i błoto to ich żywioł. Takie warunki wymagają nie tylko bardzo wyśrubowanych parametrów samych pojazdów, ale również dedykowanych opon, które nie zawiodą nawet na najtrudniejszym podłożu. Z jakiego ogumienia korzystają kierowcy samochodów podczas poruszania się w tych trudnych warunkach? Zapraszamy do lektury.
Mud Terrain
To klasa opon polecanych do ekstremalnych tras terenowych. Bardzo dobrze poprawiają trakcję na grząskim podłożu: błocie, piasku a nawet skałach. Ich unikalna konstrukcja pozwala na szybkie odprowadzanie zanieczyszczeń z bieżnika i równie szybkie osuszanie go. Specjalne mieszanki, z których wykonane są opony tego typu, nie pozwalają na pękanie boków opony nawet przy silnych uderzeniach i dużych naciskach. Nie oznacza to jednak, że opony te pozbawione są wad. Do najważniejszych mankamentów zalicza się ich głośną pracę, większe zużycie paliwa i niższą, niż w klasycznych oponach przyczepność do nawierzchni asfaltowej.
Opony Extreme
Te opony dobrze radzą sobie zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni, ale…nie równocześnie. By cieszyć się jazdą na tych oponach na nawierzchnie mokre wybieramy opony dedykowane nawierzchniom mokrym i analogicznie w przypadku nawierzchni suchych. Na rynku pojawiły się także uniwersalne opony tego typu, ale nie są polecane do tras bardzo wymagających, ani do rajdów.
All Terrain
To ogumienie, które stosować należy na mokre i suche nawierzchnie asfaltowe. Okazuje się jednak, że bardzo dobrze radzą sobie również w piaszczystym terenie oraz na śniegu. Nie sprawdzają się natomiast do jazdy po błocie. Do ich zalet należy niska emisja hałasu i niewielki wpływ na zwiększenie spalania.
Ogumienie wykorzystywane na szosach w off road jest bezużyteczne, ponieważ nie zapewnia nawet minimalnej przyczepności. Nie nadaje się na nawierzchnie inne niż asfalt z powodu zbyt niskiego bieżnika i towarzyszącego mu niskiego boku. Poza asfaltem nie powinny być również wykorzystywane tak zwane opony uniwersalne czy wielosezonowe, ponieważ maja one parametry niezapewniające bezpiecznej jazdy w warunkach wilgotnego i choćby nieco grząskiego terenu.
Istnieje nawet teoria mówiąca, że przy dobrze dobranych oponach nawet w terenie napęd na cztery koła jest zbędny. Z tego powodu każdy kierowca samochodu off road bardzo starannie powinien dobierać typ ogumienia do nawierzchni, po których będzie się poruszał swoim autem.