Samochody dedykowane do off road to auta terenowe. Nie są to jednak terenówki w potocznym rozumieniu – ich zadaniem nie jest bowiem pokonanie określonej wysokości przeszkody lub przejechanie przez płytkie koryto rzeki. Samochody do off road to auta, które nieutwardzonymi drogami mogą jeździć bez uprzedniego przygotowania i bez limitu czasowego. Dla laika poznanie, czy ma do czynienia z samochodem przystosowanym do uprawiania off road może być trudne. Pewnymi wskazówkami są cechy wizualne.
Wygląd samochodu off road
Pierwszą rzeczą, na którą zwracamy uwagę jest wysokość prześwitu pomiędzy podwoziem a nawierzchnią. W pojazdach dedykowanych do off road powinien on wynosić przynajmniej 30 cm. Jest to cecha niezbędna, by auto mogło bez uszczerbku dla silnika i konstrukcji zawieszenia pokonywać wyższe przeszkody czy „taplać” się w błocie.
Kolejnym elementem cechującym możliwość wykorzystania samochodu na nieutwardzonych drogach, jest brak przedniego zderzaka blokującego prześwit. Samochody terenowe, które posiadają stosunkowo nisko zawieszony przedni zderzak nie nadają się jazdy po nieutwardzonych nawierzchniach z przeszkodami.
Elementem, którego nie dostrzeżemy na pierwszy rzut oka jest budowa konstrukcji. W off road wykorzystuje się przede wszystkim samochody zbudowane na ramie, czego przykładem jest legenda samochodów off road Suzuki Jimny. Dzieje się tak, ponieważ w przypadku uszkodzenia czy zniszczenia części pojazdu czy samej ramy, usunięcie awarii jest dosyć łatwe. A awarie zdarzają się stosunkowo często. W przypadku aut zbudowanych na innych konstrukcjach naprawy i modyfikacje wciąż są możliwe, jednak wymagają więcej czasu i są zdecydowanie bardziej kosztowne.
Podstawowe wymagania techniczne
Kategorią techniczną, którą pod uwagę biorą kupujący samochody do jazdy terenowej jest głębokość brodzenia. Wartość tę podają producenci w specyfikacji technicznej pojazdu. Jeśli nie została podana oznacza to, że samochód nie powinien brodzić po wodzie. Co interesujące, w niektórych modelach dedykowanych do off road głębokość brodzenia może być regulowana przez użytkownika auta.
Kolejnym elementem technicznego wyposażenia pojazdu do sportu motorowego jest reduktor. To dodatkowe wsparcie kół mocą silnika. Reduktor zwiększa (najczęściej dwukrotnie) siłę napędu kół. Efekt ten jest wynikiem rozwiązania polegającego na skróceniu przełożenia kolejnego biegu. W niektórych samochodach terenowych producenci rezygnują z reduktora na rzecz automatycznej skrzyni z dużą ilością biegów. Dla miłośników off road takie rozwiązanie jest jednak półśrodkiem, który nie zapewnienia tych samych efektów w trasie, jakie daje reduktor.
Mówiąc o samochodach off road nie należy zapominać, że zawsze są to samochody posiadające napęd na cztery koła. Od tej zasady nie istnieją żadne wyjątki. Ich konstrukcja i parametry powinny pozwalać na wyjazd w teren bez konieczności specjalnych przygotowań czy zmian w ich wyposażeniu.